Comenzile motocicletei sunt amplasate pe ghidon si in apropierea scaritelor pentru comenzile actionate de picior, astfel: ambreiajul este comandat de un levier in partea stanga a ghidonului; mansonul acceleratiei este plasat in dreapta, alaturi de levierul franei fata; frana spate este comandata de picior, printr-o pedala situata in partea dreapta; piciorul stang comanda pedala schimbatorului de viteze.

Cutia de viteze este secventiala, cu punctul mort intre treptele 1 si 2.

Particularitati

In comparatie cu autoturismele, conducerea motocicletelor prezinta o serie de particularitati:

  • datorita masei reduse, raportul putere/greutate este net in favoarea motocicletelor, ceea ce explica acceleratiile mult mai rapide de care acestea sunt capabile
  • in timpul abordarii unui viraj, un motociclist se afla in imposibilitatea practica de a frana, fara sa riste pierderea controlului vehiculului deoarece aderenta cauciucurilor este impartita intre tractiune si forta laterala (centripeta)
  • la viteze mici (sub 15-20 km/h), schimbarea directiei de mers se face prin orientarea ghidonului in directia dorita. La viteze mai mari motociclete, ca si bicicletele, contra-vireaza. Rotirea ghidonului spre dreapta are ca efect inclinarea si schimbarea directiei de mers spre stanga, si invers. Acest lucru se datoreaza geometriei sistemului de directie si partial fortelor giroscopice ce actioneaza asupra rotilor
  • datorita repartitiei greutatii pe axa rotii fata in cazul unei franari puternice, o motocicleta poate frana, in general, intr-un spatiu mai mic decat un autoturism. Acest lucru este valabil doar daca motocicleta este verticala (se deplaseaza in linie dreapta) si suprafata de rulare este aderenta; in orice alta situatie, motocicleta este net dezavantajata
Copyright © 2007 Noaca Catalin